Kaikenlaista viikolla

Sunnuntai 3.9.2017 - Anne Liimola

Elokuun viimeisellä viikolla kohden syyskuuta odottelen edelleen helleviikkoa, minulle se tarkoittaa, että olisi plus 20. Viikko olikin kohtalaisen mukava sääoloilta, vaikkei nyt ihan hellelukemiin päästy. 

Viikko alkoi kaupunginvaltuuston strategiaseminaarilla. Ryhmätyöskentelyä, vision miettimistä ja alustuksia. Maanantaipäivän iltaan sisältyi vielä valtuustoryhmän kokous ja mukana tällä kertaa lautakuntien ja johtokuntien jäseniä. Ja kulku sujui mukavasti nyssellä, vaikkakin kotimatkalla luulin iskareiden autosta hajonneen, huh. 

Tiistaina työpäivän jälkeen suunta kohden Voimakatua ja Voimian johtokunnan kokousta. Kokouksen alussa mukana olivat myös varajäsenet perehdytyksen ajan. Voimiassa on perehdytystä tunti ennen joka kokousta, mielestäni hyvä tapa, näin varajäsenytkin tulevat heti tutuksi ja kaikki pääsevät asteittain sisälle Voimian asioihin. Kokousjärjestelyt olivat siis mainiot ja annettu informaatio selkeätä.  Vuosikello jäsentää työskentelyä. Voimiassa edustan kaupunginhallitusta. 

Keskiviikon illan kruunasi Ahaa-teatterin uusin näytelmä. Tunnin esitys, olisi pidempäänkin katsellut, mutta kohdeyleisölle hyvä aika. Kiusaamisen monet muodot esillä. Paleface ollut mukana ja oli nyt katsomossa. Esityksestä saa apua oppituntien keskusteluihin ja jokaisen arkeen; kiusaamista esiintyy myös työpaikoilla, parisuhteissa...

Torstai on toivoa täynnä, ja minulle se tarkoitti työpäivän jälkeen Konsernijaoston perehdytysiltapäivää. Tällä kertaa aikaa jäi myös tutustumiseen. 

Perjantaina taas nyssellä liikenteessä kohden Avin järjestämää Turvallisuuskoulutusta. Mennessä oli vaihdettava 1- linjaan. Tuo linja on haastava, en ole vielä täysin oppinut tuon linjan kirjainkoodeista, ja kun yksi vuoro oli jäänyt pois, niin tietysti istuin siinä autossa, joka seisoo Koskipuistossa, ja toinen ykkönen hurahti ohi. Tänä aamuna olin lähtenyt ajoissa ja varautunut matkan kestoon, joten hyvissä ajoin silti. Atala- Hatanpää kesti 50 min nyssellä, omalla autolla olisi ollut 15 minuuttia, mutta olihan nyt laatuaikaa ajatuksille ja sähköpostin lukemiselle. Avin koulutuksen materiaali löytyy muuten Avin sivuilta. 

Ja kannattI kaikella tapaa valita nysse, sillä illalla palatessani kotiin Infran henkilökunnan illanvietosta, olikin ilmainen nyssematka. Kuljettaja totesi, että talo tarjoaa, sillä maksulaite oli hupussa. Infrassa olen johtokunnan varajäsen, ja illan aikana, tuli juteltua useammankin infralaisen kanssa. Hatanpään kartano on tyylikäs paikka tilaisuuksille niin pihanalla, missä nyt oltiin, tai sisällä. 

Lauantaina olikin sitten Hämeenkyrön vuoro, marjat ja sienet odottivat. Ja mustikkaa on ja paljon, ja löytyi myös torvisieniä. Metsässä ollessani, nautin leppeästä säästä ja hiljaisuudesta, mitä nyt lentokone lenteli, ja hautausmaalla käydessäni ihmettelin ambulanssin, paloauton ja helikopterin lentoa.  Hämeenkyrössä tapahtui ikäviä asioita tuona  päivänä. Ylitin itsekin Vaasantien risteyksen suunnilleen tuntia aikaisemmin onnettomuutta, missä yksi kuoli. Risteyksessä ajaessani totesin jälleen kerran, että kyseinen risteys on erittäin turvaton. Näkyvyys ei ole ole joka suuntaan hyvä, varsinkin Ikaalisen suunnasta tullaan mäen takaa.  Risteyksen turvallisuutta tulee lisätä. Useimmiten käännyn Tampereen suunnasta tultaessa risteyksessä vasemmalle, ja joka kerta turvaton olo, sillä mäen takaa tullaan lujaa, ja näkyvyys olematon. Tällä kertaa olin ajellut Kyröskosken keskustan kautta, jotta pääsin käymään hyvässä leipomon liikkeessä. Hyvää spelttisämpylää ym tarjolla.

Ja päivän muut hälytysajoneuvot johtuivat lentokentällä tapahtuneesta onnettomuudesta, ja siellähän minäkin olin ollut lähellä lentokenttää. Tapahtumien keskiössä, voisi todeta. 

Viikko on ollut monella tapaa mielenkiintoinen, onhan se sisältänyt kohtaamisia, koulutuksia, kiinnostavaa asiaa. Tällainen esimerkki politiikon elämää, tietää mitä tekee työpäivän jälkeen.  Valintakysymys, ja näin olen valinnut.  

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Nysse, Strategia, Voimia, johtokunta, koulutus, Konsernijaosto, Infra, henkilöstö, viikko 35, Hämeenkyrö, Tampere, valtuustoryhmä, Ahaa, turvallisuus, metsä

Ehdolla apoksi

Maanantai 29.5.2017 - Anne Liimola

Kuntavaalien jälkeen on ollut monella tapaa jännittävä, mielenkiintoinen ja tulevaisuusorientoitunut kevät. Puolueen saatua eniten valtuustopaikkoja tarkoitti se sitä, että pormestariehdokkaamme Lauri Lyly aloitti Pormestariohjelmaneuvottelut. Ketään ei suljettu pois, pidetään kaikki mukana olikin vaaliohjelmassamme. Neuvottelujen edetessä työskentelyä jatkettiin kolmessa työryhmässä ja sain itse olla tyskentelemässä ryhmässä, jossa käsiteltiin taloutta, henkilöstön hyvinvointia, johtamista ja digiloikkaa. 

Lopputulema olikin se,että kaikki ryhmät haluavat olla mukana, yhtä yhden hengen valtuustoryhmää lukuunottamatta. Kun ohjelma oli valmis ja siihen oli sitouduttu olikin aika vahvistaa luottamushenkilöpaikkajako. Sdp saa pormestaripaikan lisäksi yhden apulaispormestarin: sosiaali-ja terveyslautakunnan sekä sivistys-ja kulttuurilautakunnan kokonaisuus. Noin laajaa kokonaisuutta ei ole ollut, sillä kyseiset vastuut kuuluivat kolmelle eri apulaispormestarille viime kaudella. Kahden vuoden päästähän on jäämässä sote pois kokonaisuudesta.  Minun toivottiin asettautuvan ehdolle ja oma puoleosastoni Hakametsän sosialidemokraatit myös esittävät minua, niin ehdolla ollaan. 

Perustelut ehdokkuudelleni on laaja-alainen johtaja- ja puheenjohtajakokemus ja hyvät verkostot. Työ Tampereen kaupungilla vahvistaa osaamistani ja tietämystäni kaupungin organisaatiosta. Olen myös kaupunginvaltuustossa tuonut esille koulutusta, työhyvinvointia ja johtamista. Lapsivaikutusten arviointi on myös kirjattu Pormestariohjelmaan, ja arvioinnin käyttöönoton puolesta olen tehnyt töitä mm. valtuustoaloitteella. 

Ehdokkaita on neljä, ja tänään maanantaina on haastatteluni tehtävään liittyen. Asiasta päättää Edustajisto, jonka kokous on 1.6. Haasteellinen työ kiinnostaa, ja se on hyvä, on monta, jotka haluavat tehdä töitä kuntalaisten parhaaksi. Olen valmis ottamaan tämän vaativan tehtävän vastaan, jos puolue katsoo minun olevan tehtävän hoitamisen kannalta paras vaihtoehto. 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pormestariohjelma, Koulutus, Apulaispormestari, ehdokkuus, Sdp, Tampere, kaupunginvaltuusto

Teisko-Aitolahti -lehdelle vastattu

Sunnuntai 26.3.2017 - Anne Liimola

Vastaukset Teisko-Aitolahti -lehdelle liittyen alueella asuville ehdokkaille lähetettyihin kysymyksiin: Asunut Atalassa vuodesta 1993.

  1. Miksi lähdit ehdokkaaksi?

Kaupunginvaltuutettu, aiemmin varavaltuutettu, joka on perehtynyt asioihin ja tahtotila vaikuttaa kaupungin ratkaisuihin. Yhdyskuntalautakunnan jäsenenä kaavoitus kiinnostaa ja perillä alueen suunnitelmista. Valmius tavata alueen asukkaita.
Oman työn kautta osaamista löytyy kasvatuksen ja opetuksen saralta ja omat vanhemmat saattohoitaneena on kokemusta myös ikäihmisten palveluista. Lapset ovat aikuistuneet, joten aikaa on paneutua kaupungin asioihin. Peruspalveluiden puolesta valtuustossakin.

  1. Miltä pohjalta ponnistat politiikkaan?

 Varavaltuutetun ja nykyisin varsinaisen valtuutetun kokemuksella olen perillä kaupungin asioista. Monipuolinen työkokemus varhaiskasvatuksen parissa niin kaupungissa kuin valtakunnan tasolla varmistaa osaamista lasten, lapsiperheiden, kasvatuksen ja koulutuksen asioissa. Olen kuunteleva, ja asioita eteenpäin vievä. Haluan ajaa asukkaiden osallisuuden lisäämistä päätöksenteon eri vaiheissa ja lisätä avoimuutta päätöksentekoon. Olen aina halunnut tehdä töitä yhteisten asioiden puolesta.

  1. Mikä on sinulle tärkein asia tulevalla valtuustokaudella?

Peruspalveluiden laadun varmistaminen esim. varhaiskasvatus ja koulutus, jotta varmistetaan tasa-arvoa. Tähän kuuluu myös lähiympäristöstä huolehtiminen ja luonto-arvojen kunnioittaminen.

  1. Mitkä ovat asuinalueesi hyvät ja kehitystä kaipaavat puolet?

Lähiluonto, ulkoilureitit ja liikuntapaikat ovat hyvää alueellamme. Toivon luontoarvoja kunnioitettavan jatkossakin, sillä useat muuttavat alueella juuri luonnon läheisyyden takia. Alueella löytyy uimarantoja, joiden valvontaan ja huoltoon on kiinnitettävä huomiota. Päiväkoteja ja kouluja kunnostetaan ja rakennettaan uutta mm Kämmenniemi. Onkin oleellista, että julkiset rakennukset ovat sisäilmalta terveitä.
Atalan nyssevuoroja on parannettu, mutta pitää parantaa myös yhteyksiä Aitolahdentien varrella. Matkalippujen hinnoittelu on tarkistettava Teiskon osalta. Kaupungin alueen retkeilykohteille pitää tehdä kehittämissuunnitelmat ja  esim.Viitapohjassa   pitää vahvistaa  kevyen liikenteen turvallisuutta.
Katujen kunnossapitoa on lisättävä.
Linnainmaan hyvinvointikeskuksen palvellessa laajaa aluetta, on sinne varmistettava hyvät julkiset yhteydet. Kehitettävä esim. terveysbussien saamista alueelle, lähipalveluja turvaamaan.

  1. Mitä lähipalveluja alueella tarvitaan?

Päiväkotien ja peruskoulujen tulee olla lähipalveluna.  Koilliskeskus ei riitä vaan toki tarvitaan myös lähikauppoja. Terveys-ja sosiaalipalveluja voidaan varmistaa alueella erilaisia toimintatapoja kehittämällä esim. kiertävä terveysbussi. Kirjastoautot tarvitaan edelleen. Lähiliikuntapaikat pitää varmistaa.

  1. Miten Teiskon-Aitolahden alueen liikennejärjestelyjä tulisi kehittää?

Katujen kunnossapitoon ja puhtaanapitoon on saatava rahoitus. Ratikka vie kaupungin infran rahoituksesta suuren osan, ja on pelko, että rahaa ei riitä riittävästi kunnossapitoon eikä uuden rakentamiseen, vaikka tarve olisi. Jo hyväksytyt ratikkaosuuksien kaupungin vastuulla olevien katusuunnitelmien kustannusarviot ovat ylittyneet. Talousarviossa on kiinnitettävä erityistä huomiota liikenneverkon kuntoon.
Tieosuuksilla, missä on raskasta liikennöintiä, esim. soranajoa, on varmistettava kevyen liikenteen turvallisuus.
Teiskon nysseliikenteen linjataksat on otettava uudelleen käsittelyyn.
Yhteydet Koilliskeskuksen sosiaali- ja terveyspalveluihin on oltava riittävät.
Ojala -Lamminrahkan rakentuessa on varmistettava toimivat katuverkot. 

Seuraavaiin voit vastata vain joko:

O=oikein

V=väärin

E=en osaa/halua vastata

Vastaukset julkaistaan taulukkomuodossa, et siis voi kommentoida.

  1. Onko seudun imago riittävän houkutteleva?                             O
  2. Otetaanko alueen erityispiirteet tarpeeksi huomioon kaupungin päätöksenteossa? V
  3. Lennetäänkö Kaanaassa 2020?                                               O
  4. Asutaanko Nurmi-Sorilan uudessa kaupunginosassa jo 2022?       V
  5. Onko Maisansalon golfhankkeessa ideaa?                                O

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Teisko, Aitolahti, Atala, lähipalvelut, liikenne, koulu, päiväkoti, virkistys, luonto