Ratikasta ja ratikan reitistä

Lauantai 8.4.2017 - Anne Liimola


Ratikan ainakin neljä vuotta kestänyt työmaa on alkanut viidessä eri pisteessä. Työmaata ei voi olla huomaatta sillä puita on kaadettu, aidanteita on tuotu ja nopeusrajoitukset hidastavat liikennettä. Liikennejärjestelyt tulevat vaikeuttamaan liikennettä koko rakentamisen ajan, ja sen jälkeenkin. Nyt pitää henkilöautolla liikkuvan oltava tarkkana siitä minkä reitin kaupungin sisällä valitsee.

Juttelin erään yrittäjän kanssa ratikan työmaasta ja sen vaikutuksesta keskustan liiketoimintaan ja erityisesti Kyttälän alueen haasteisiin. Hän oli liikettään lopettamassa koska totesi, että jo elävöittämisen vaikutukset näkyvät ja jatkuvat alueella olevat työmaat. Ratikan rakentamisen aiheuttamat ongelmat olivat lopulta syy liikkeen lopettamiseen. Hän oli ollut aktiivisesti mukana työryhmissä ja tilaisuuksissa, missä "kuultiin", mutta totesi, ettei häntä enää kutsutkaan, oli ollut liian kantaaottava??? Ja olipa kysynyt suunnittelijoilta asioita, joita he eivät olleet ottaneet huomioon, esim. hulevedet rautatietunnelin alituksessa. Asia on kuulemma nyt huomioitu. 

Ratikan piti alunperin kulkea Hervanta-Vuores-Lahdesjärvi ja sieltä sitten esim. Hatanpäänvaltatielle. Vuores suunniteltiin niin, että ratikka voidaan toteuttaa, myöskin Särkijärven silta tehtiin mm. ratikkaa varten. Lahdesjärvelle olisi ratikka voinut kuljettaa kauppakeskuksiin asiakkaita ja asuntotuotantoa olisi voitu suunnata reitin varrelle useassa kohtaa, ja vaikkapa lähijunaliikenteelle syöttö! Tämä suunnitelma jäi, ja sitten ratikka tuotiin uudelleen esille. Ratikan kalleus ja joustamattomuus ovat saaneet minut vastustamaan ratikkaa. Nyssellä pääsee aivan varmasti, jos halutaan. Nyt on ratikka tulossa ja ainakin tämä vaihe toteutetaan eli Hervanta ja Lielahti, Hiedanrannan kautta ja toki Taysin suunta. Jatkosuunnitelmat tehdään, mutta oleellista on edelleen hintalappu. 

Jos tämä alkuperäinen esitys olisi toteutunut niin se olisi palvellut eteläistä aluetta, jonne nyt ollaankin kaavoittamassa asutusta entistä enemmän. Tämä etelän suunta on oikea, kun samalla muistetaan lähijunaliikenne, ja yhteys myös lentokentälle. Uusi Ratinan kauppakeskus ja sen vieressä jo toimiva Koskikeskus houkuttelvat jatkossa ihmiset ostoksille, ja Hämeenkadun itäpää tulee hiljentymään oleellisesti. Ratikan reitti on siis kertakaikkiaan huono valmistuessan. Pitäisikö matkakeskuskin saada etelän suuntaan (vrt Pasila ja Helsinki) väljemmille "vesille". Stockmann ja Sokos kannattelevat keskustaa, ja jos Stokka on viisas, se siirtää kauppansa Ratinaan. Stokkan nykyinen rakennus voitaisiin muuttaa vaikka asuinkerrostaloksi. 

Olen yhdyskuntalautakunnassa pyytänyt, että kaupunkiin tulevia on infottava pääteiden varrella ajoreiteistä. Myöskin kaupungin asukkaita on infottava hyvissä ajoin ja säännöllsiesti siitä miten ratikkatyömaa etenee ja miten se vaikuttaa ajoreitteihin ja omalla autolla ajoon. Työmaat tulevat hidastamaan toki myös linja-autoliikennettä. Kuljit kävellen tai pyörällä niin tulevina vuosina muutoksia on tulossa ratikkatyömaan lähistöllä. 

Avainsanat: ratikka, Tampere, yrittäjä, työmaa, reitti, henkilöauto, Vuores, Kyttälä


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini